Dag 8 Swaziland - Hluhluwe

23 september 2015 - Durban, Zuid-Afrika

Het was de bedoeling om 7.00 uur eten dan de koffers buiten zetten en dan in plaats voor met de terreinwagens, te lopen tot aan de bus. Maar omdat we al heel vroeg wakker waren besluiten we met ons twee een stuk te lopen, Tjitte wijst ons de weg naar een stuwmeertje.Het is niet zo heel ver, het is een prachtige omgeving, en de mist die er hangt maakt het soms extra mooi. We lopen langs een mooie vijver en komen dan bij het meertje, prachtig. We besluiten via de andere kant terug te lopen, maar die blijkt toch wel een aantal kilometers om te zijn, we moeten zelfs vragen aan boeren of we nog wel richting lodge lopen. We moeten flink doorlopen, en reden het dan om nog voor half 8 de koffers buiten te zetten en in het restaurant te verschijnen om te ontbijten. Snel ontbijten we en dan gaan we aan de volgende wandeling beginnen richting bus. Ook dit is een mooie wandeling met prachtige vergezichten. Als iedereen bij de bus is, drie personen zijn wel met de terreinwagen gekomen, gaat de reis verder. Als eerste stoppen we al na een 20 minuten rijden bij een kaarsenfabriekje. Een jongen man maakt in een aantal minuten tijd een olifantje van kaarsvet, heel leuk en knap zoals hij dat doet. Daarba bekijken we even het winkeltje, en besluiten later terug te komen om kaarsen te kopen. We gaan eerst naar buiten waar een kleine markt is, en waar mannen hout aan het bewerken zijn. In een winkeltje kopen we chillisaus om mee te nemen naar huis. Dan gaan we terug om kaarsen te kopen, we kopen ook het olifantje dat de man maakte tijdens de demonstratie. Dan is het alweer tijd om naar de bus te gaan, en door te rijden naar de grensovergang. Eerst het grenskantoor van Swaziland, waar we een uitreis stempel in het paspoort krijgen, weer een stukje lopen door niemandsland, en dan het grenskantoor van Zuid Afrika waar we weer een toelaat stempel krijgen. Dan weer verder met de bus. Tjitte heeft een suprice geregeld, daar zit tevens de lunch in. De bus rijdt een privèterrein op en na een aantal kilometers verruilen we de bus voor 4x4 terreinwgens. We rijden door een prachtig gebied langs de rivier. We zien verschillende dieren waaronder prachtige vogels, Wrattenzwijntjes, Impala`s, Neushoorns en Zebra`s. Dan stoppen we bij een boot, en gaan we een stuk varen, tevens gebruiken we de lonch aan boord. Heerlijke Impala lasange met salade en een lekker toetje. Tijdens de rondvaart zien we veel nijlpaarden, krokodillen en prachtige vogels. Als we terug aan wal zijn gaan we met de terreinwagens weer terug naar de bus, onderweg zien we weer neushoorns maar ook een kudde olifanten die in de verte de rivier oeversteken. Het was dus een schiterende suprice die Tjitte had geregeld. Terug in de bus en een paar uurtjes rijden naar onze volgende bestemming, Bayala game Lodge in Hluhluwe. Ook om bij deze lodge te komen moeten we de laatste 10 kilometer over een hobbelig zandpad. Een prachtige lodge op een groot prive terrein. We gaan naar de kamers, pakken een heerlijke douche en gaan dan naar de bar waar we ons verzamelen voor het diner. De wijn is trouwens heerlijk in Zuid Afrika, en goedkoop, nu krijgen we kleine flesjes waar bijna 3 glazen wijn in zitten voor € 2.70. We krijgen weer een heerlijk diner, het eten is trouwens allemaal heerlijk. Weer op tijd naar bed want morgen moeten we om 4.45 op, dus goedenacht.

Groetjes Hein en Monique