Dag 3 Johannesburg 15-9-2015

16 september 2015 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Na een heerlijk uitgebreid ontbijt vertrokken we om 9.00 uur naar Soweto [SOuth WEst TOwnships] {optioneel}. Daar kewgwn we door een lokale gids een rondleiding, je kon kiezen om te wandelen of te fietsen [wij kozen om te fietsen]. Daar wordt het verschil tussen arm en rijk nog eens duidelijk, maar ook heel veel mensen willen ook niet weg uit Soweto. We fietsen langs de straatjes met gewoon stenen huisjes, maar ook langs de echte sloppenwijken. We stoppen in een slopppenwijk en gaan een golfplaten gebouwtje in van 1.5 m bij 3 m , dit is dan de lokale bar, restaurant, we gaan op de houten bankjes zitten en mogen het bier van de Zulu proeven, het word gemaakt door de vrouwen, en wordt ook wel apartheidsbier genoemd, het smaakt zurig en niet echt naar bier. We stoppen ook op het plein waar de zwarte studenten in 1976 in opstand kwamen, omdat ze ineens niet meer in het engels les kregen maar in het afrikaans,wat niet iedereen kende want er zijn nu nog 9 oficiele afrikaanse talen. Bij die opstand is een 13 jarige zwarte jongen dood geschoten, Victor Pietersen. Nu is het plein een herdenkings plaats geworden met een mooi monument voor Victor pietersen. We fietsen ook langs het huis van Mandela en Desmond Tutu, die woonden vroeger in dezelfde straat. we bekijken het huis van een van onze gidsen. We lunchen bij het eindpunt, een afrikaans gerecht, een uitgeholt brood gevuld met sla en een stoofpotje, Bunny Chow, lekker.
Na de lunch gaan we met de bus verder, we rijden langs het voetbal stadion wat speciaa; voor het Wk van 2010 is gebouwd. Dan gaan we naar het apartheids museum, heel indrukwekkend wat al begint met twee ingangen een voor de blanke en een voor de zwarte mensen. Daarna rijden we terug naar het hotel. Om 19.00 uur gaan we met de hele groep eten bij Chiefs Boma, allemaal afrikaanse gerechten in buffetvorm en het vlees kun je uitzoeken en wordt dan gebakken, waaronder een big 5 spies, kudu, impala en nog veel meer. Het is een heel gezellige avond en om 22.00 uur gaat iedereen tevreden naar bed.

Groetjes Hein en Monique