Dag 2 Johannesburg 14-9-2015

15 september 2015 - Pretoria, Zuid-Afrika

Met bijna een uur vertraging landen we rond 8 uur in Johannesburg, bij de paspoort controle is het superdruk, maar toch gaat het buiten verwachting nog redelijk snel. Dan is het tijd om de koffers op te halen, ook dat ging snel. In de aankomsthal werden we opgewacht door onze reisleider Tjitte, we waren de eerste en moesten wachten tot de groep compleet was, 17 personen in totaal. Na de eerste kennismaking lijkt het een leuke groep. Tjitte gaat met degenen die willen pinnen, wij pinnen allebei, hier kan het nu rustig en veilig. 1 Zar [zuid afrikaanse rand] is 0.065 euro, dus ongeveer 15 zar voor 1 euro. Dan gaan we naar de buiten, daar staat Herman [ de chauffeur ] met zijn nieuwe bus, hij ruikt nog nieuw en iedereen heeft voldoende ruimte, fijn om met zo een bus een rondreis te maken. Omdat we pas na de middag in het hotel terecht kunnen stelt Tjitte voor om vandaag al een gedeelte van het programma van morgen te doen. En zo vertrekken we dus eerst naar Pretoria. Als eerste bezoeken we de Union Buildings, hier staat het 5 m hoge monument van Mandela in de mooie goed onder houden tuin van de buildings. Dan rijden we verder naar het Paul Kruger huis, het eerste huis in met elektrischeteit en telefoon. Paul kruger was president en leefde van 1825 tot 1904. Het huis is nu een museum ingericht met de orginele spullen uit die tijd.We rijden weer verder, naar het voortrekkers monument. Als we aankomen gaan we eerst lunchen. Het monument staat ter nagedachtenis aan de Grote Trek van de boeren uit de Kaapkolonie tussen 1835 en 1854, een prachtig granieten gebouw op een heuvel gebouwd.

Dan rijden we door naar het Indaba Hotel, een mooi hotel met een prachige tuin, waar we nog even doorheen lopen. Om 18.00 uur is het donker. Na een heerlijke welverdiende douche gaan we eten, en blijven nog een uurtje gezellig op het terras zitten, maar om 21.00 uur zijn we toch blij als we naar bed kunnen, het was een vermoeiende nacht en dag geweest.

Groetjes Hein en Monique