28 September Dag 7 Sámara

29 september 2014 - Sámara, Costa Rica

Buenas Dias

Vandaag een rustige dag. Na een lekker ontbijt, met veel fruit, gaan we met een klein groepje een wandeling maken. We lopen eerst het dorp uit en draaien daarna richting strand. We komen aan bij een rotspartij, hier zien we veel krabben. Na wat rondkijken lopen we een stuk langs de branding, en gaan we na een tijdje lekker de zee in. De zee is heerlijk warm met hoge ruwe golven waar we een tijdje mee stoeien. We lopen weer verder en eindigen bij een leuk restaurant op het strand, we nemen allemaal een lekkere fruitcocktail. Later besluiten we hier ook te lunchen, we nemen allemaal een hamburger met een cocktail [bahama mama]. Na de lunche begint het wat te regenen engaan we terug naar het hotel. Daar duiken we nog ff lekker het zwembad in. En dan is het alweer tijd om te douchen want om 15.30 uur hebben we een tour geboekt, de hele groep gaat mee. We gaan kijken hoe zeeschildpidden aan land komen om eieren te leggen. We rijden eerst anderhalf uur met de bus, het regent hard en in de verte onweert het. We stoppen in een dorp bij de lokale gidsen, die ons begeleiden. Eerst allemaal regenjassen en poncho's aan, en dan gaan we richting strand. We zien meteen al een schilpad.De schilpad komt aan land graaft met haar poten een kuil waar ze in kan gaan liggen, dan graaft ze met haar achterpoten een diep gat. En dan gaat ze eitjes leggen ter grote van pingpong balletjes. Ze kreunt en steun en legt ongeveer 100 eieren, ze is helemaal in trance. Als ze klaar is maakt ze eerst het gat dicht met haar achterpoten en stampt dit aan door te wagelen en stampen met haar lichaam. Dan gaat ze de kuil dicht maken, dit doet ze door me haar voorpoten zand over haar schild naar achteren te gooien en daarbij draait ze in het rond om het nest goed te camoufleren. Daarna gaat ze weer langzaam terug de zee in. Dit hele proces duur zo'n twee uur. W e hebben geluk dat nu heel veel schildpadden hun eieren komen liggen, en zie zo het hele proces in korte tijd, want het regent steeds harder en ook hangt het onweer boven ons. Er wordt besloten terug te gaan. Voor dat we het dorp binnen kwamen zijn we door een paar riviertjes gereden, die weg moeten we ook terug. Iedereen stapt doorweekt de bus in en we gaan aan de terugweg beginnen. We rijden het dorp uit en komen aan bij de rivier, maar die is ondertussen door de stevige regenval zo hoog dat de bus er onmogelijk doorheen kan, er wordt een tijdje gewacht en druk overlegt. Na een uur wordt besloten om te keren en via de andere kant te rijden, wat dan wel 3 uur om is. Maar ook hier is een rivier die we onmogelijk over kunnen, weer wachten en druk overleg. Dan wordt besloten terug het dorp in te gaan en daar te wachten tot het water zakt. Ook daar wordt druk heen en weer gebeld, dan wordt besloten dat 2 busjes vanuit Sámara onze kant opkomen, anderhalf uur rijden, en dat wij beginnen te lopen.We kunnen de rivieren wel via loopbrugjes oversteken. Daar gaan we dan 20 mensen met een gids, voorzien van lampjes en telefoons met ligt op de Costa Ricaanse nacht in, het heeft wel ies. Na 2 rivieren te hebben overgestoken en een uurtje lopen komen de busjes eraan, na nog eens een dik uur rijden komen we om 23.30 uur aan in hotel. Daar staat Liesbeth onze reisleidster, zij was niet mee, ons op te wachten. Na een snel drankje douchen en het bed in, want zolang we in Costa Rica zijn liggen we rond half 11 en soms nog vroeger in bed. Nou het was een prachtige dag die we niet snel zullen vergeten. Want de schildpadden zien was een geweldige ervaring. PURA VIDA

Groetjes Hein en Monique

Ps foto's kun je het best bekijken onder het kopje foto's